Incoterms 2020
Bij het importeren of exporteren van goederen is het van belang om met uw zakelijke partner heldere afspraken te maken over het transport van de lading. Incoterms zijn de internationale leveringsvoorwaarden voor het transport van goederen waarin standaardregels zijn opgenomen over de verplichtingen, risico’s en kosten van zowel de koper als de verkoper.
Soorten Incoterms
Er zijn verschillende soorten Incoterms, variërend van de situatie waarbij de verkopende partij geheel verantwoordelijk is voor het transport, tot en met de situatie waarbij de koper alle verantwoordelijkheid draagt om de goederen van fabriek naar de voordeur van de koper te krijgen en vrijwel alles wat hier tussenin ligt.
Incoterms overzicht
De Incoterms worden elke tien jaar herzien door de International Chamber of Commerce. De laatste versie dateert uit 2020. Hieruit zijn de volgende twaalf Incoterms ontstaan die allemaal op een andere manier geschikt zijn voor het maken van goede afspraken tussen verkoper en koper tijdens het transporteren van goederen.
- Bij EXW is de koper verantwoordelijk voor bijna het hele transportproces en kosten.
- De verkoper zorgt ervoor dat de goederen beschikbaar zijn voor de koper.
- De risico overdracht vindt plaats in het pand van de verkoper waar de koper de goederen op
komt halen.
- Bij FCA is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van de goederen bij de transporteur van de koper.
- De verkoper zorgt voor alle kosten en documenten voor het uitvoeren van de goederen.
- De risico overdracht vindt plaats op het moment dat de transporteur van de koper de goederen in ontvangst neemt.
- Bij FAS zijn alle risico’s en kosten van het vervoer voor de verkoper totdat de goederen naast het afgesproken schip op de kade geleverd zijn.
- Vanaf dat moment is de koper verantwoordelijk voor de goederen en het verdere vervoer ervan.
- De overdracht van risico vindt plaats op het moment dat de goederen naast het schip geleverd zijn door de verkoper.
- Bij FOB is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van de goederen aan boord van het afgesproken schip.
- De verkoper zorgt voor alle kosten en documenten voor het uitvoeren van de goederen.
- De risico overdracht vindt plaats zodra de goederen op het schip geleverd zijn.
- Bij CFR is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van de goederen aan boord van het afgesproken schip.
- Zodra de goederen aan boord zijn, draagt de koper alle verantwoordelijkheden voor de goederen en de rest van het transport.
- De overdracht van risico vindt plaats zodra de goederen op het schip zijn.
- Bij CIF is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van de goederen aan boord van het afgesproken schip.
- De verkoper betaalt dit vervoer en is verplicht om een verzekering te regelen met minimaal een minimumdekking.
- De risico overdracht vindt plaats zodra de goederen op het schip geleverd zijn.
- Bij CPT is de verkoper verantwoordelijk voor het regelen van het transport tot aan de vervoerder van de koper.
- De verkoper zorgt voor alle kosten en documenten voor het uitvoeren van de goederen.
- De risico overdracht vindt plaats op het moment dat de goederen bij de eerste vervoerder aangekomen zijn.
- Bij CIP is de verkoper verantwoordelijk voor het regelen van het transport tot aan de afgesproken plaats van bestemming.
- De verkoper is verplicht om een verzekering af te sluiten.
- De overdracht van risico vindt plaats zodra de goederen bij de transporteur van de koper aangekomen zijn.
- Bij DAT is de verkoper verantwoordelijk voor het transport op de overeengekomen haven (terminal).
- De verkoper draagt alle risico’s en kosten die samenhangen met transport van de goederen en stelt de goederen ter beschikking vanuit het vervoersmiddel en is niet verplicht om ze zelf uit te laden.
- Overdracht van risico vindt plaats zodra de transporteur beschikbaar stelt om uit te laden.
- Bij DAP is de verkoper verantwoordelijk voor het transport en de kosten hiervan.
- De verkoper regelt alles rondom het uitvoeren van de goederen en de koper regelt alles rondom het invoeren van de goederen.
- De overdracht van risico vindt plaats zodra de goederen klaar zijn om te lossen op de plaats van bestemming.
- Bij DPU is de verkoper verantwoordelijk voor het hele transportproces en de kosten.
- Ook is de verkoper verantwoordelijk voor het lossen van de goederen op de afgesproken plaats van bestemming.
- De overdracht van risico vindt plaats zodra de verkoper de goederen gelost heeft op de plaats van bestemming.
- Bij DDP is de verkoper verantwoordelijk voor het transport en de kosten hiervan.
- De verkoper draagt ook het risico tijdens het transport van de goederen.
- De overdracht van risico vindt plaats zodra de goederen op de plaats van bestemming klaar zijn om gelost te worden.
Incoterms per soort transport
Sommige Incoterms zijn transport gebonden; deze gelden alleen voor het vervoeren van goederen via één soort vervoermiddel. We maken onderscheid tussen twee categorieën. De eerste categorie is transport over zee of binnenwateren. De tweede categorie zijn alle andere Incoterms die gebruikt kunnen worden bij elke vorm van vervoer.
Incoterms alleen te gebruiken voor vervoer per schip
Dit kan zowel de zee als binnenwateren zijn. Per Incoterm verschilt het wat voor soort goederen ermee vervoert kunnen worden (stukgoederen of containers).
Verkoper contracteert het vervoer tot de haven van bestemming (exclusief lossen), en regelt een uitvoervergunning. Loopt het risico tot de scheepsreling in de haven van vertrek.
Idem als CFR, alleen inclusief verzekeringsplicht, welke minimaal gelijkwaardig is aan de voorwaarden va de ICC C, voor verkoper tot haven van bestemming.
Verkoper levert af op de kade langs een door de koper aangeduid het schip. Koper contracteert vervoer, en regelt import- en exportvergunning.
Identiek als FAS, alleen eindigt de leveringsverplichting en het risico aan boord van het schip. De verkoper regelt de exportvergunning.
Overige incoterms
Alle overige Incoterms kunnen gebruikt worden voor elke vorm van modaliteit. Het maakt niet uit met wat voor soort transportmiddel de goederen van plek A naar B gebracht worden. Dit kan zijn over de weg, via de lucht of over het water.
- CIP – Carriage and Insurance Paid to
- CPT – Carriage Paid To
- DAP – Delivered At Place
- DPU – Delivered at Place Unloaded
- DDP – Delivered Duty Paid
- EXW – Ex Works
- FCA – Free Carrier
Incoterms kosten
Bij (internationaal) handelen komen er heel veel verschillende soorten kosten kijken. Denk aan de kosten voor het transport, de kosten voor het laden en lossen van de goederen, belastingen voor het invoeren en uitvoeren van goederen en eventuele verzekeringen. Het verschilt per Incoterm welke partij er verantwoordelijk is voor welke kosten.
Zeevrachtzendingen met douaneverplichting?
Goederen ontvangen van buiten de Europese Unie zijn douane plichtig. Welke acties moeten worden uitgevoerd en welke documenten daarvoor nodig verschilt per geval. De Expediteurs van Ferliner zijn ervaren specialisten die de oplossing kunnen bieden voor al uw douaneverplichtingen. Voor ons is dit dagelijks werk! Vraag dan ook eens om advies en ondersteuning bij de afhandeling van douanezaken.